Focus op klanttevredenheid leidt tot groei en positieve resultaten voor T-Mobile Nederland in 2017
Samenvatting 2017
- Challenger-strategie resulteerde in 9,1% groei in het aantal postpaid klanten vergeleken met 2016. Het postpaid klantenbestand kwam hiermee uit op 3.254.000 in 2017
- Totale omzet steeg met 1,8% vergeleken met 2016 en kwam uit op €1355 miljoen. Omzet Mobiel bedroeg in 2017 €1266 miljoen en totale omzet T-Mobile Thuis kwam uit op €89 miljoen
- Omzet Mobiele Service daalde in 2017 met 3,1%. Gecorrigeerde omzet Mobiele Service* (correctie vanwege regulering) liet 0,3% groei zien
- EBITDA groeide van €358 miljoen in 2016 naar €421 miljoen in 2017, een stijging van 17,6%
- Mobiele netwerk werd als beste getest en uitgeroepen tot snelste in Nederland door P3 en Ookla
- Loyaliteitsindex T-Mobile (TRI*M) steeg van 66 in 2016 naar 71 in 2017; de hoogste jaarlijkse score ooit door T-Mobile Nederland behaald
Samenvatting vierde kwartaal 2017
- Postpaid klantenbestand groeide met 77.000
- Totale omzet daalde jaar op jaar met 3,9% naar €342 miljoen; totale omzet Mobiel kwam uit op €319 miljoen en totale omzet T-Mobile Thuis bedroeg €23 miljoen
- Omzet Mobiele Service daalde jaar op jaar met 7,4%. Gecorrigeerde omzet Mobiele Service* (correctie vanwege regelgeving) daalde 1,0%
- EBITDA groeide jaar op jaar van €77 miljoen naar €94 miljoen, een stijging van 22,1%
Søren Abildgaard CEO T-Mobile Nederland: “We hebben een goed jaar achter de rug, ondanks de krimpende markt waarin we opereren. Deze resultaten zijn te danken aan onze focus op klanttevredenheid en klantengroei, en doordat we tegelijkertijd onze kosten scherp in de gaten hebben houden. In deze zeer competitieve markt staat de omzet onder druk. Ook hebben we de financiële gevolgen gevoeld van de regelgeving, zoals Wft, de verlaagde landelijke interconnectietarieven en de invoering van Roam like Home. Daarnaast hebben we te maken met de dominantie van de vast-mobiele duopolie, die hun vaste telefonieklanten kunnen gebruiken om kortingen aan te bieden op mobiel.”
Go Unlimited
2017 was het jaar waarin T-Mobile de telecommunicatiemarkt heeft opgeschud met de introductie van Go Unlimited. Daarmee is een grote stap gezet op weg naar betaalbaar premium mobiel internet. Een stap die de telecommunicatiemarkt heeft opgeschud en een van de grootste pijnpunten bij de klant heeft weggenomen: stress van een bundel die opraakt.
Snelste netwerk en als beste getest
In 2017 is het mobiele netwerk van T-Mobile door P3, 's werelds grootste expert in mobiele benchmarking, voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot best geteste mobiele netwerk in Nederland. Ook de snelheidstest van Ookla, die de snelheidstests van alle gebruikers in Nederland vergelijkt, maakte duidelijk dat T-Mobile zijn klanten de snelste netwerkervaring biedt.
Abildgaard: “We hebben woord gehouden aan onze klanten en blijven de gevestigde orde uitdagen door continu barrières te doorbreken. Het weggenemen van pijnpunten wordt door onze klanten gewaardeerd. De waardering zien we terug in de loyaliteitsindex (TR*M), die in 2017 71 bedroeg. Deze resultaten zijn puur te danken aan de enorme inzet van ons team van passievolle mensen die de klant altijd op nummer één zetten. We zijn vast van plan om onze klanttevredenheid hoog te houden.”
Zakelijk
T-Mobile Zakelijk heeft voor het achtste kwartaal op rij een sterke klantengroei laten zien, aangedreven door een combinatie van hoge mobiele netwerkkwaliteit en een toegewijd, klantgericht team. T-Mobile heeft zich ontwikkeld tot de grootste uitdager in het mobiele B2B-segment. Ook dit jaar verwelkomt T-Mobile nieuwe klanten, zoals SURFmarket, de ICT-inkooporganisatie voor het Nederlandse onderwijs (ruim honderd instellingen). Veel bestaande klanten hebben bovendien de samenwerking met T-Mobile uitgebreid en verlengd, waaronder het European Space Research and Technology Centre - ESA (Europese Ruimtevaartorganisatie) en ASR.
Tele2
In december 2017 heeft T-Mobile de overname van Tele2 aangekondigd, waarmee meer concurrentie in de Nederlandse telecommunicatiemarkt wordt gewaarborgd. De overname van Tele2 vergroot het concurrentievermogen van T-Mobile tegen de bestaande duopolie, die klanten in zijn greep houdt en actief een strategie nastreeft die klanten op vast en mobiel insluit. De overname is afhankelijk van goedkeuring door de Europese Commissie.