T-Mobile viert liefde voor internetcultuur en tienjarig jubileum hashtag
Het is tien jaar geleden dat de hashtag op social media zijn intrede deed en sindsdien de hele internetgeneratie wereldwijd verbindt op de thema’s en onderwerpen waar mensen gepassioneerd over zijn. T-Mobile maakt via haar netwerk ongekende hoeveelheden online content beschikbaar en ziet in het jubileum dan ook een mooie aanleiding om een aantal populaire hashtags uit te lichten.
Randy van Essen, directeur Brand & Communications bij T-Mobile Nederland: “Zodra je Facebook, Instagram of Twitter opent vliegen de hashtags je om de oren. De hashtag vormt een hyperlink naar alle mogelijke inspiratie, informatie en interactie van een bepaald onderwerp en is onderdeel geworden van de online taal die we wereldwijd met elkaar spreken. Om die reden lichten we een aantal hashtags uit in onze aankomende zomercampagne en vieren we een hashtag-feestje.”
De hashtag heeft in de afgelopen tien jaar revoluties (#Ferguson, #ArabSpring) ontketend, maatschappelijke bewegingen geboost (#LoveWins, #BlackLivesMatter), belangrijke wereldgebeurtenissen aan elkaar verbonden (#Sandy, #PrayforJapan) en is de manier van de digitale generatie geworden om te reageren op social media posts waarbij lange commentaren onder posts van hun favoriete gerecht worden teruggebracht tot een beknopt: #foodporn.
Creatieve kracht
“Bij T-Mobile geloven we in de geweldigen dingen die voortkomen uit dingen delen met elkaar. De ongelooflijke creatieve, constructieve en verbindende kracht die achter de hashtag schuilgaat, is niet door ons uitgevonden”, benadrukt Randy. “We vieren het bestaan ervan en haken hier vanuit onze liefde voor ‘mobile’ en ‘online’ op in.”
Passie delen
De hashtag-campagne gaat om die reden over het online delen van passies. In de online taal is het gewoon gebruik om het woord ‘porn’ te koppelen aan het onderwerp van de hashtag. “De definitie van ‘porn’ is niet meer hetzelfde als vroeger”, vindt Randy. “Die is door de internetcultuur veranderd. Of liever gezegd: er is een definitie bijgekomen. Deze woorden behoren tot de meest gebruikte op Instagram, Facebook en Twitter. #foodporn gaat bijvoorbeeld over het delen van je passie voor food. Dus of je nu foto's van je favoriete gerechten deelt met #foodporn, festivalvideo's met #festivalporn of de meest adembenemende zonsondergang gif's met #skyporn is helemaal aan de mensen zelf.”
De T-Mobile campagne rondom hashtags gaat op 10 juli van start en stopt eind augustus.
Feiten en cijfers over de hashtag
- Hashtag is slechts een nieuwe naam voor het oude pondteken, het hekje (hash), hex of octothorp.
- Komende maand - augustus 2017 – viert de hashtag zijn tiende verjaardag.
- Op Instagram alleen al is #foodporn 122 miljoen keer gebruikt, #sky/skyporn 138 miljoen keer en #carporn 11,5 miljoen.
- Internet cultuur heeft een extra definitie gegeven aan ‘porn’ welke officieel is overgenomen in het Engelse dictionary.com als; ‘televisieprogramma’s, artikelen, afbeeldingen, etc. die voorzien in een sterke, onweerstaanbare behoefte aan, of interesse in iets; een magazine boordevol foodporn, een verslaving aan vastgoed ‘porn’.
- Chris Messina introduceerde de hashtag als symbool voor alles wat verband houdt met 'gegroepeerde informatie' over een onderwerp.
Over de campagne
De tv-commercial kunt u bekijken via de volgende URL: https://youtu.be/GCrI_ki-SOg en aanvullende campagnebeelden kunt u vinden op onze beeldbank, hier op de newsroom.
Over T-Mobile Nederland
Met 3,7 miljoen gebruikers is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, één van de grootste aanbieders van telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot telecommunicatiediensten en is vooruitstrevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, Ben en KNIPPR. Het netwerk van T-Mobile is in 2016 en 2017 door P3 uitgeroepen tot het best geteste netwerk van Nederland.
Voor meer informatie
T-Mobile Nederland
Rick Janse Kok
Woordvoerder
Telefoon: +316 41319084
E-mail: pers@t-mobile.nl