Den Haag,
24
november
2017
|
10:04
Europe/Amsterdam

Parkeerrevolutie: proef met slimme parkeersensoren hoopt einde te maken aan parkeerproblemen grote steden

download

Op maandag 13 november zijn 10 parkeerplekken bij De Gruyter Fabriek in ’s Hertogenbosch voorzien van slimme sensoren. De sensoren meten welke plekken vrij en welke plekken bezet zijn. Deze data wordt verstuurd via het NarrowBand IoT-netwerk van T-Mobile, het nieuwe netwerk voor het Internet of Things. Slim parkeren is dé oplossing voor de groeiende parkeerproblematiek. Met de komst van het NarrowBand IoT netwerk lonkt de mogelijkheid om die oplossing grootschalig door te voeren.

Het gonst meer en meer rond het Internet of Things, een nieuwe ontwikkeling waarbij objecten zijn verbonden met het internet en gegevens kunnen uitwisselen. De revolutie in wording was vooral nog in afwachting van een speciaal netwerk voor het versturen van sensordata. Dat netwerk is er nu. T-Mobile biedt sinds kort landelijke dekking met haar NarrowBand IoT-netwerk. NarrowBand IoT is een nieuwe, wereldwijde standaard. Het combineert een extreem laag energieverbruik met een zeldzaam goed bereik, zoals op afgelegen plekken, hoog in de lucht of zelfs onder de grond.

De proef met de slimme parkeersensoren is een samenwerkingsverband tussen technologiebedrijf Nedap, bouwbedrijf Dura Vermeer en T-Mobile. Nedap produceert al jaren parkeersensoren. Tot nu toe installeerde Nedap haar eigen netwerk op plekken waar ze de sensoren plaatste. Nu T-Mobile landelijke dekking biedt met haar NarrowBand IoT-netwerk, lonkt een veel grootschaliger perspectief. Hele wijken kunnen in potentie van parkeersensoren worden voorzien. Voor dat laatste komt bouwbedrijf Dura Vermeer om de hoek kijken. Samen met Nedap en T-Mobile is het consortium van plan op grote schaal steden en andere hotspots te voorzien van slimme parkeermogelijkheden.

De toepassingen van slim parkeren zijn legio. Individuele gebruikers worden haarfijn naar de lege plekken genavigeerd. Steden en gemeenten kunnen de verkeersstromen reguleren op basis van de actuele parkeersituatie. Handhavingsdiensten kunnen precies uitlezen waar overtreders staan. Bijkomend voordeel is dat de betalingsdiscipline sterk omhoog gaat wanneer mensen weten dat er sensoren actief zijn.

De proef bij De Gruyter Fabriek duurt drie maanden. Belangrijke ijkpunten zijn de batterijduur van de sensoren, bereik en de stabiliteit van de verbinding met het NarrowBand IoT-netwerk. Naast de proef in Den Bosch wil het consortium de komende tijd in vijf gemeenten een ‘field trial’ doen. Hierin worden samen met de gemeenten interessante parkeeruitdagingen aan een test onderworpen.

Interesse? Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Robert de Vries, IoT T-Mobile (robert.de.vries@t-mobile.nl)