Den Haag,
04
mei
2016
|
06:50
Europe/Amsterdam

Resultaten T-Mobile kwartaal 1 2016

Samenvatting
  • Aantal vaste abonnementen (postpaid) jaar over jaar blijft toenemen: 78.000 tot 2,83 mln.
  • Totale omzet daalt jaar over jaar met 6,4% tot € 324 mln
  • Brutowinst (EBITDA) daalt jaar over jaar met 34% tot € 88 mln, onder andere door investeringen in marketing en sales.
  • Dataverbruik is jaar over jaar toegenomen met 63%.
  • T-Mobile 4G-netwerk als beste getest.

De brutowinst van T-Mobile is in kw1 2016 gedaald als gevolg van investeringen in marketing en sales, vrijval van voorzieningen in 2015 en kosten als gevolg van reorganisatie. Het aantal postpaid klanten steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2015 dan ook met 78.000 tot 2,83 miljoen klanten. Door de daling van het aantal prepaid-klanten, bleef het totaal aantal klanten van T-Mobile het afgelopen kwartaal voor het derde kwartaal op rij stabiel tot licht dalend op 3,67 miljoen klanten. De totale omzet van T-Mobile bedroeg €324 mln in kw1 2016. Dat is 6,4% lager dan in hetzelfde kwartaal in 2015. Het gebruik van data over het netwerk van T-Mobile nam het afgelopen jaar toe met 63%. Het percentage ‘Non-voice omzet’ per klant steeg in vergelijking met het zelfde kwartaal in 2015 van 54% tot 61%.

Mark Klein, CEO T-Mobile: “De Nederlandse samenleving digitaliseert in rap tempo en in ons dagelijks leven raken we steeds meer onderling verbonden via het mobiele internet. Ik verwacht dat over vijf jaar de gemiddelde Nederlander zes apparaten op het mobiele internet heeft aangesloten en bedrijven het merendeel van hun data en applicaties in de cloud hebben. T-Mobile wil de nummer één provider worden van het mobiele internet. Daarom investeren wij niet alleen in innovatieve producten en een zeer sterk 4G-netwerk, maar ook in de commerciële slagvaardigheid van onze eigen organisatie. Dit heeft weliswaar gevolgen voor onze winstgevendheid, maar is een strategische route die we sinds medio 2015 volgen en zullen blijven volgen. Het gevolg is dat ons kwalitatieve postpaid klantenbestand het afgelopen kwartaal voor het vierde kwartaal achtereen groeide in al onze segmenten: BEN, T-Mobile B2C en B2B. Bovendien werd ons netwerk in maart 2016 uitgeroepen tot het best geteste netwerk van Nederland door het onafhankelijke onderzoeksinstituut P3.”

Mobile First
T-Mobile heeft in het eerste kwartaal van 2016 haar positie als ‘mobile first provider’ verstevigd met spraakmakende proposities. Met de introductie van ‘Test Ons Nu’ in het eerste kwartaal van 2016 werd T-Mobile de eerste provider in Nederland die de mogelijkheid gaf om het 4G-netwerk vrijblijvend te testen. Ook kunnen klanten vanaf 1 februari dankzij de ‘MB-Verdeler’ één databundel op meerdere apparaten gebruiken zonder extra maandelijkse kosten. Daarnaast startte T-Mobile een unieke pilot voor 30.000 klanten met de mogelijkheid om tegen een scherp dalurentarief hun dagelijks gebruik van apps, TV, video en muziek sterk op te voeren. De komende periode zet T-Mobile onder andere de uitrol van haar kabel loze TV-dienst KNIPPR door. Zo maakt T-Mobile het nog aantrekkelijker om altijd en overal gebruik te maken van snel 4G-internet. Mark Klein: T-Mobile zal zich de komende periode nog sterker gaan positioneren als de provider die de beste mobiele oplossingen biedt die er zijn. Wars van bundeling van diensten waar klanten niet om vragen en puur gericht op een mobiele leefstijl. Wij willen onze klanten blijven verrassen met diensten die inspelen op de behoefte om meer intensief gebruik te maken van mobiel internet tegen acceptabele kosten.”

Meer klanten voor BEN en T-Mobile Zakelijk
Het Nederlandse bedrijfsleven digitaliseert in hoog tempo en heeft een toenemende behoefte aan betrouwbare toepassingen voor het mobiele internet. T-Mobile Zakelijk heeft in het afgelopen jaar haar investeringen in verkoop en service aanzienlijk verhoogd. T-Mobile Zakelijk concentreert zich naast de klein zakelijke markt op het aanbieden van worry free vast/mobiel-oplossingen voor het MKB en voor grootzakelijke klanten. Als gevolg daarvan is het totaal aantal B2B-klanten in het eerste kwartaal van 2016 voor het derde kwartaal op rij gegroeid. Op de grootzakelijke markt kon T-Mobile in kw1 nieuwe overeenkomsten ondertekenen met onder andere het Kennisinstituut Fontys en Stichting Bureau Jeugdzorg.

Het aantal contractklanten (postaid) van BEN groeide in kw1 voor het vierde kwartaal op rij. In navolging van T-Mobile introduceerde BEN in februari van dit jaar de keuzemogelijkheid voor 4G bij alle BEN-internetbundels.

Netwerk als beste getest
Het netwerk van T-Mobile is in het gerenommeerd onderzoek ‘P3 Connect Mobile Benchmark NL’ van maart jl. als beste getest in Nederland. Dat het netwerk van T-mobile zo goed presteert, is vooral te danken aan het spectrumpakket, het grote aantal antennes en de meest moderne (SRAN) technologie. Hierdoor beschikt T-Mobile over meer datacapaciteit dan de andere providers in Nederland. Mark Klein: “Deze uitslag is voor zowel consumenten als onze zakelijke klanten van groot belang. Voor ons sociale leven en zakelijk verkeer is toegang tot supersnel en stabiel mobiel internet onmisbaar geworden. Ons netwerk is de beste keuze voor klanten die het maximale uit hun smartphone of mobiel internet willen halen.”

 

Neem voor meer informatie contact op met David van Eeghen, woordvoerder

Telefoon: +31 (0)6 38303912 / e-mail: david.van.eeghen@t-mobile.nl

Dit persbericht is samen met ander nieuws over T-Mobile terug te vinden in onze online newsroom: zie www.t-mobile.nl.

Over T-Mobile in Nederland

Met 3,67 miljoen klanten is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, een van de grootste aanbieders van mobiele telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten in Nederland. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot mobiele communicatiediensten en is toonaangevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, BEN en KNIPPR. 

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws