Den Haag,
08
oktober
2018
|
10:30
Europe/Amsterdam

Schiphol en mobiele operators gaan samenwerken aan nieuw mobiel netwerk

Schiphol, KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo willen reizigerservaring verbeteren

Royal Schiphol Group en de drie mobiele operators, KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo, gaan samenwerken aan een nieuw en toekomstbestendig mobiel indoor netwerk op de luchthaven zodat de mobiele gebruikerservaring van reizigers en medewerkers verder verbetert. De komende twee jaar wordt gefaseerd het nieuwe netwerk aangelegd in alle aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren, het stationsgebied, Schiphol Plaza en in niet publieke gebieden zoals de bagagekelders.

“Schiphol heeft de ambitie om een leading digital airport te zijn, daar hoort een goede mobiele gebruikerservaring bij voor de vele miljoenen reizigers en duizenden medewerkers. Daarom zijn wij verheugd dat wij samen met KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile gaan werken aan een nog betere digitale reizigerservaring op de luchthaven.” aldus Jabine van der Meijs, CFO Royal Schiphol Group.

In 2020 moet het nieuwe mobiele netwerk gereed zijn en zullen meer dan 30 antenne-installaties op de luchthaven voor uitstekende mobiele-dekking zorgen. Het nieuwe netwerk is toekomstbestendig en zal geschikt zijn voor de nieuwe generatie mobiele netwerken, zoals 5G. Ook maakt het netwerk voor de hulpdiensten en het portofoniesysteem dat op Schiphol wordt gebruikt, onderdeel uit van de plannen.

Met de aanleg van het nieuwe multi-operator mobiele netwerk komt er een einde aan de individuele mobiele indoor netwerken van de verschillende operators op Schiphol. Alle mobiele operators zullen op alle terminals en pieren van Schiphol gebruik gaan maken van hetzelfde mobiele netwerk. Met het nieuwe mobiele netwerk wordt niet alleen de kwaliteit verhoogd, maar ook ruimte en energie bespaard.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

English Version

Schiphol to collaborate with mobile operators on new mobile network

Schiphol, KPN, T-Mobile and VodafoneZiggo aim to improve passenger experience

Royal Schiphol Group is teaming up with mobile operators KPN, T-Mobile and VodafoneZiggo to develop a new, future-proof indoor mobile network at the airport, in order to further improve the mobile user experience for both passengers and staff. The new network will be installed in phases over the next two years in all arrival and departure halls, lounges, piers, the railway station area, Schiphol Plaza and non-public areas such as the baggage basements.

'Schiphol aspires to be a leading digital airport, and this includes providing a good mobile user experience for our many millions of passengers and thousands of employees. We are therefore delighted to be working with KPN, VodafoneZiggo and T-Mobile to create an even better digital passenger experience at the airport', says Jabine van der Meijs, CFO of Royal Schiphol Group.

The new mobile network should be ready in 2020, with a system of more than 30 antenna installations throughout the airport to ensure excellent mobile coverage. The new network is future-proof and will be suitable for the new generation of mobile networks, such as 5G. The network for emergency services and the radio system used at Schiphol are included in these plans as well.

The creation of this new multi-operator mobile network will mean the end of the individual indoor networks belonging to each of the different providers at Schiphol. Once the new network is in place, all mobile operators will use the same mobile network in Schiphol's various terminals and piers. This new mobile network will not only improve quality, but will also save space and energy.