Den Haag,
31
augustus
2017
|
10:42
Europe/Amsterdam

Revolutionaire VR game draagt bij aan onderzoek naar dementie

Samenvatting
  • Eerste VR game voor consumenten waarmee spelers bijdrage leveren aan dementieonderzoek
  • Vervolg op het succes van de mobiele game Sea Hero Quest, waarmee wereldwijd gegevens van bijna drie miljoen spelers zijn verzameld
  • VR game maakt grondiger en intuïtiever diagnostische beoordeling mogelijk van navigatieproblemen bij mensen die mogelijk last krijgen van dementie

Deutsche Telekom blijft technische grenzen verleggen en bouwt voort op zijn 'gaming for good'-initiatief met 's werelds eerste consumentengerichte Virtual Reality (VR) game waarmee iedereen de wetenschap kan steunen in de strijd tegen dementie.

Sea Hero Quest VR van Deutsche Telekom maakt gebruik van de kracht van VR gaming om het dementieonderzoek verder te helpen. Het project is ontwikkeld en wordt aangestuurd door Deutsche Telekom en zijn partners University College London, University of East Anglia en Alzheimer’s Research. De game is ontwikkeld in samenwerking met de onafhankelijke gameontwikkelaar Glitchers en met ondersteuning van o.a. T-Mobile Nederland.

“We bouwen voort op het succes van de mobiele versie van Sea Hero Quest, waarmee de gegevens van bijna drie miljoen spelers zijn verzameld. We zijn bijzonder trots dat we de grenzen van het traditionele medisch onderzoek blijven verleggen, met behulp van onze vertrouwde partners en onze expertise op dit terrein”, zegt Hans-Christian Schwingen, Chief Brand Officer bij Deutsche Telekom.

In 2016 lanceerde Deutsche Telekom de zeer succesvolle mobiele game ‘Sea Hero Quest’. Het spel werd bijna drie miljoen keer gedownload (het grootste onderzoek tot dan toe bestond uit slechts 599 vrijwilligers) en de opbrengst stond gelijk aan ruim 12.000 jaar laboratoriumonderzoek. Het leidde tot de eerste wereldwijde benchmark voor menselijke ruimtelijk navigatie en was het grootste dementieonderzoek tot op heden. De voorlopige conclusies uit de gegevensanalyse zijn gepresenteerd tijdens de prestigieuze Neuroscience 2016-beurs in San Diego, en er loopt momenteel een proef binnen een klinische omgeving.

“De reactie op de mobiele game was fantastisch”, aldus Hans-Christian Schwingen. “Miljoenen mensen overal ter wereld waren bereid hun tijd en gegevens te delen voor het goede doel. Nu meer mensen nieuwe technologieën als VR omarmen, groeit de vraag naar nieuwe, spannende content. Wij willen inspelen op die vraag en de spelers tegelijkertijd de kans bieden om bij te dragen aan een wereldwijd dementieonderzoek.”

Twee minuten Sea Hero Quest VR staat gelijk aan vijf uur laboratoriumonderzoek.

Sea Hero Quest VR biedt wetenschappers de mogelijkheid tot kruisvalidatie met de data vanuit Sea Hero Quest mobile. Ze hopen voort te bouwen op de uitgebreide gegevens vanuit de mobiele game door middel van de nieuwste VR- technologieën en zo meer inzicht te krijgen in de menselijke ruimtelijke oriëntatie.

“Sea Hero Quest mobile heeft een datareeks van ongekende schaal opgeleverd waarmee we het ruimtelijke navigatievermogen op bevolkingsniveau konden meten. Met de VR game kunnen we hierop voortborduren door met veel meer precisie subtiele gedragsreacties te meten”, legt dr Hugo Spiers van University College London uit. “We hebben met Sea Hero Quest VR zeer waarheidsgetrouwe laboratoriumexperimenten kunnen repliceren, zoals het ‘Morris Water Maze’ (winnaar van de Brain Prize 2016[i]), die zich lastig laten vertalen naar video of mobiele games. Dankzij de intuïtieve aard van VR staat de deur nu ook open naar mensen voor wie de mobiele game te ingewikkeld was, zoals mensen met gevorderde dementie.”

Met de eerdere gegevens vanuit Sea Hero Quest mobile kon de oriëntatie van de spelers tot binnen 22,5° worden bepaald. Met Sea Hero Quest VR is dit teruggebracht naar minder dan 1,5°, ofwel vijftienmaal meer precisie voor de wetenschappers.

Volgens Michael Hornberger, hoogleraar Applied Dementia Research aan de University of East Anglia, maakt VR "een nog grondiger en intuïtiever diagnostische beoordeling mogelijk van navigatieproblemen bij mensen die last kunnen krijgen van dementie. Dankzij Sea Hero Quest VR kunnen we intuïtiever zien wanneer mensen gedesoriënteerd raken, bijvoorbeeld wanneer ze stoppen en rondkijken. VR kan zo gegevens vastleggen ter aanvulling op de data vanuit Sea Hero Quest mobile.”

Sea Hero Quest is een goed voorbeeld van de manier waarop Deutsche Telekom zich inzet voor technologische innovatie en zijn digitale verantwoordelijkheid neemt. Ook blijkt uit het initiatief hoe digitalisering - en met name Cloud Services - kunnen bijdragen aan de wetenschap. De gegevens die via Sea Hero Quest worden verzameld, worden opgeslagen op een beveiligde T-Systems-server in Duitsland. Alle analyses door het UCL/UEA-team vinden volledig anoniem plaats.

“Natuurlijk wordt er al door veel wetenschappers gebruikgemaakt van VR-experimenten binnen een laboratoriumomgeving”, zegt Maxwell Scott-Slade, Creative Director bij Glitchers. “Dit is echter de eerst keer dat de experimenten in spelvorm zijn gegoten en zijn ontwikkeld voor de massamarkt. De gebruikers kunnen wetenschappelijk valide gegevens delen door te gamen, waarmee het potentiële bereik exponentieel wordt vergroot.”

Tim Parry, Director bij Alzheimer’s Research UK: “Dementie is nu al een van de grootste gezondheidsproblemen, en rond 2050 zullen naar verwachting meer dan 130 miljoen mensen aan deze ziekte lijden. Onderzoek maakt het mogelijk om nauwkeuriger diagnostiek en effectieve behandelingen te ontwikkelen die cruciaal zijn voor de patiënten en hun families. De reactie op Sea Hero Quest toont aan dat mensen graag bereid zijn mee te werken aan onderzoek en deel willen uitmaken van de blijvende strijd om de ziekte onder controle te krijgen. Het Sea Hero Quest-project van Deutsche Telekom is precies het soort innovatieve partnerschap binnen meerdere sectoren dat nodig is om de voortgang op dit belangrijke terrein te versnellen.”

Sea Hero Quest VR is geschikt voor de Samsung Gear VR en is vanaf 29 augustus 2017 gratis verkrijgbaar via het mobiele platform Oculus. Ook  kanSea Hero Quest mobile gratis worden gedownload via de App Store en Google Play.

Kijk voor meer informatie over het initiatief op http://www.seaheroquest.com

#gameforgood #digitalduty #vr

[i] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895266/

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws