Den Haag,
03
augustus
2017
|
07:03
Europe/Amsterdam

T-Mobile Nederland presenteert resultaten tweede kwartaal 2017

Samenvatting
  • KLANTEN: Mobiele postpaid abonnementen groeit met 61.000 klanten in Q2 2017, 255.000 in 12 maanden, naar 3,1 miljoen.
  • OMZET: Totale omzet jaar-op-jaar groeit met 8,2% naar €345 miljoen; omzet vanuit Mobiel met 1,3% naar €323 miljoen. Omzet T-Mobile Zakelijk groeit met 10% fors.
  • EBITDA: EBITDA groeit 17% jaar-op-jaar naar €119 miljoen.
  • TRI*M (Customer Loyalty Index): Consumer Mobiel groeit jaar-op-jaar met 6%, van 66 naar 70 punten.

Den Haag, 3 augustus 2017 - T-Mobile heeft het tweede kwartaal van 2017 afgesloten met 61.000 extra mobiele postpaid abonnementen, wat over 12 maanden tot een netto toename van 255.000 heeft geleid. Het totale mobiele postpaid klantenbestand komt hiermee uit op 3,1 miljoen. Het totale mobiele klantenbestand, inclusief prepaid, groeide met 4,3% naar 3.830.000. T-Mobile Thuis* groeide met 8.000 nieuwe klanten naar 184.000. Dankzij de groei van het klantenbestand in het mobiele segment als T-Mobile Thuis* steeg de totale omzet jaar-op-jaar met 8% naar €345 miljoen. De omzet vanuit Mobiel steeg in het tweede kwartaal met 1,3% naar €323 miljoen. T-Mobile Thuis* noteerde een omzet van €22 miljoen. T-Mobile Zakelijk liet een forse omzetgroei zien van maar liefst 10%. De EBITDA bleef in het tweede kwartaal jaar-op-jaar stijgen met 17% en kwam uit op €119 miljoen. Deze groei werd beïnvloed door de regels met betrekking tot het consumentenkrediet.

Søren Abildgaard, CEO van T-Mobile Nederland: "Onze enorme inzet om klanten het beste netwerk en de beste diensten te leveren, betaalt zich uit. T-Mobile laat kwartaal-op-kwartaal groei zien, zowel financieel als wat betreft de waardering van onze klanten. T-Mobile is de premium uitdager in de Nederlandse markt en is door P3 uitgeroepen tot beste mobiele netwerk[1]. Nog belangrijker is het feit dat onze klanten enthousiast zijn over de waarde die ze voor hun geld krijgen. Dit zien we terug in onze scores voor klantloyaliteit, zoals mond-tot-mondreclame[2] (tweede plek, 70%), de TRI*M-score[3] (van 66 naar 70 punten) en meer recentelijk de Net Promotor Score[4] (tweede plek, 26 punten). We werken hard aan onze groei en ons aandeel door in te zetten op verandering en innovatie in een markt die wordt lamgelegd door het decadente duo. Met de geweldige toename van het aantal abonnementen en de tweecijferige omzetgroei in ons zakelijk segment verstevigen we onze koers voor de komende kwartalen.”

TWEECIJFERIGE GROEI IN DE ZAKELIJKE MARKT
T-Mobile Zakelijk heeft een forse omzetgroei van 10% laten zien. Søren Abildgaard: “Ik ben blij met ons klantgerichte dienstenaanbod en onze financiële resultaten in de zakelijke markt. Wat betreft klantengroei en waardecreatie liggen we voor op onze doelstellingen. De klantaantallen stijgen en de churn neemt af. De omzetstijging is het bewijs van onze succesvolle zakelijke strategie.”

T-MOBILE THUIS
De inkomsten vanuit T-Mobile Thuis zijn sinds de rebranding hoger dan verwacht. Het aantal klanten steeg met maar liefst 5% van 176.000 in het eerste kwartaal van 2017 naar 184.000 in het tweede kwartaal.

WE HEBBEN UITGEDAAGD EN GEWONNEN
T-Mobile heeft in de eerste helft van 2017 met succes de rol van uitdager op zich genomen en is vastbesloten om in het belang van zijn klanten barrières binnen de telecomsector te blijven doorbreken. Eerder dit jaar deed de rechter uitspraak in het voordeel van T-Mobile in de zaak rond Datavrije Muziek. Een overwinning voor klanten van T-Mobile, die buiten hun databundel muziek via 4G kunnen blijven streamen. De uitspraak is zowel in Nederland als in de EU een doorbraak. Onlangs deed de rechter opnieuw een positieve uitspraak waarmee het voor elke telecomaanbieder mogelijk blijft om te concurreren met de gevestigde orde van KPN en VodafoneZiggo. Volgens deze uitspraak moet KPN andere aanbieders toegang blijven bieden tot zijn netwerk zodat voldoende concurrentie in de Nederlandse markt blijft gewaarborgd. Abildgaard: “We laten de toekomst van consumenten niet gijzelen door ons neer te leggen bij onnodige grenzen. Bij T-Mobile geloven we in een toekomst van onbegrensde mogelijkheden."

 

* T-Mobile Thuis is recentelijk overgenomen. Hierdoor kunnen geen jaar-op-jaar resultaten worden verstrekt.

 

[1] P3 communications – Mobile Benchmark 2017: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/campagne/p3_connect_mobile_benchmark_nl_2017_report.pdf

[2] TelecomPaper WoM-score (Nederlandstalig): https://www.telecompaper.com/nieuws/simyo-meest-aanbevolen-postpaid-aanbieder-3--1197813

[3] TRI*M score: TRI*M is een standaard periodiek onderzoek waarin, in opdracht van T-Mobile, de klantenloyaliteit van Nederlandse telecomoperators wordt gemeten. Er wordt gekeken naar tevredenheid ten aanzien van netwerk, service en proposities.

[4] TelecomPaper NPS-monitor (Nederlandstalig): https://www.telecompaper.com/nieuws/simyo-hoogste-mobiele-nps-t-mobile-tweede--1204739