T-Mobile presenteert cijfers over derde kwartaal 2016
- Forse stijging postpaid klanten jaar-over-jaar 5%: 136.000 naar 2,91 miljoen.
- Totale klantenbestand jaar-over-jaar met half procent gegroeid naar 3,7 miljoen.
- Totale omzet derde kwartaal op €332 mln. De jaar-over-jaar omzetdaling nam in Q3 verder af tot 4,2 procent.
- EBITDA daalt jaar-over-jaar met 27,8 procent naar €91 mln, EBITDA-marge blijft robuust op 27 procent.
- Dataverbruik jaar-over-jaar met 59 procent gestegen.
Den Haag, 10 november 2016 - In het derde kwartaal van 2016 groeide het postpaid klantenbestand van T-Mobile Nederland jaar-over-jaar met 136.000 klanten naar 2,91 miljoen. Het totale klantenbestand van T-Mobile steeg hiermee naar 3,7 miljoen klanten. De totale omzet bedroeg in het derde kwartaal €332 mln, waarmee de trend van minder omzetdaling in het derde kwartaal werd doorgezet. Na forse investeringen in marketing in het derde kwartaal daalde de EBITDA jaar-over-jaar met 27,8 procent naar €91 mln. De EBITDA-marge bleef stabiel op 27 procent en benadrukt de focus van T-Mobile op kostenefficiency. De klanten van T-Mobile verbruikten in het derde kwartaal 59 procent meer data dan het jaar daarvoor, en de klanttevredenheid steeg van 60 naar 66 punten - de op één na hoogste TRIM-score van Nederlandse premium merken in de telecomsector.
Martin Knauer, CEO a.i. van T-Mobile: "We hebben een goed kwartaal achter de rug. Ik ben vooral tevreden over de kwartaal-over-kwartaal groei van ons postpaid klantenbestand van 54.000 klanten, afkomstig uit alle segmenten: T-Mobile Consumer, T-Mobile B2B en ons budgetmerk BEN. We liggen op koers in een uitdagende markt. De investeringen in ons 4G-netwerk, vernieuwende proposities en sterke marketing en sales hebben tot een betere concurrentiepositie geleid.”Om de winstgevendheid verder te verhogen, blijft T-Mobile investeren in de verbetering van de flexibiliteit en kostenefficiency van de organisatie. Knauer: “We hebben in het derde kwartaal ingezet op versnelde verlaging van de kosten binnen de gehele organisatie. De focus ligt op vereenvoudiging, minder overhead en innovatie.”
Onderscheidend aanbod
In augustus lanceerde T-Mobile zijn salescampagne ‘Mobile Madness’, die vanwege het succes doorliep tot in september. Ook werd in het derde kwartaal de aangepaste versie van Oneindig Online geïntroduceerd. De eerste van een nieuwe reeks innovatieve proposities die onbeperkt data aanbiedt voor een vaste prijs aan zowel consumenten- als de zakelijke markt in Nederland. Knauer: “Om onze klanten maximale vrijheid te bieden op het gebied van mobiel internet, zoeken we nieuwe mogelijkheden om ècht onderscheidende producten naar de markt te brengen. Oneindig Online en Datavrije Muziek, dat in oktober is gelanceerd, zijn goede voorbeelden van deze aanpak. En er zal meer volgen.”
T-Mobile B2B
T-Mobile B2B profiteerde in het derde kwartaal duidelijk van het ‘best-in-test’ 4G-netwerk en toenemende klanttevredenheid. Alle klantsegmenten groeiden: zowel kleine ondernemingen en het MKB als de grootzakelijke markt. Ook de ambitie om van 'mobile first' uit te groeien tot een totaalaanbieder op de telecommarkt, inclusief vaste en cloudoplossingen, heeft het resultaat van T-Mobile B2B positief beïnvloed. Zo heeft de Zeeuwse kabelaar en energiebedrijf Delta in het derde kwartaal ingetekend op een Cloud & Clear-oplossing, en zijn er contracten getekend met onder meer de gemeentes Venlo, Eindhoven en Utrecht.
Knauer: “Vooruitkijkend zien we een markt vol kansen. T-Mobile heeft in het derde kwartaal 's werelds eerste Narrow Band IoT-netwerk gelanceerd. Het Internet of Things is een belangrijke ontwikkeling waarmee tientallen miljoenen devices op internet zullen worden aangesloten. We staan pas aan het begin van de zoektocht naar de eindeloze nieuwe mogelijkheden die deze technologie aan de sector zal toevoegen.“
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Neem voor meer informatie contact op met David van Eeghen, woordvoerder. Telefoon: +31 (0)6 38303912 /
e-mail: david.van.eeghen@t-mobile.nl.
Dit persbericht is samen met ander nieuws over T-Mobile terug te vinden in onze online newsroom:
zie www.t-mobile.nl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over T-Mobile in Nederland Met 3,7 miljoen klanten is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, een van de grootste aanbieders van mobiele telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten in Nederland. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot communicatiediensten en is toonaangevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, BEN en KNIPPR.