Den Haag,
11
mei
2017

T-Mobile presenteert cijfers over eerste kwartaal 2017

Samenvatting
  • Challenger-strategie T-Mobile levert weer forse groei mobiele abonnementen op: 226.000 over de afgelopen 12 maanden en 69.000 abonnementen in Q1 2017
  • EBITDA stijgt in Q1 met 25% in vergelijking met Q1 2016 naar €110 miljoen
  • Totale omzet, inclusief T-Mobile Thuis, stijgt met 5,2% naar €341 miljoen ten opzichte van Q1 2016. Omzet Mobiel daalt licht met 1,2% naar €320 miljoen. Omzet Zakelijk stijgt met 5%
  • T-Mobile Thuis zet €21 miljoen om, klantenaantal stijgt van 164.000 naar 176.000
  • Record Go Unlimited: 100.000 verkochte abonnementen binnen 3 maanden
  • T-Mobile wederom beloond door P3 met jaarlijkse prijs voor het best geteste mobiele netwerk 

T-Mobile Thuis is overgenomen op 16 december 2016. Financiële vergelijkingen met voorgaande kwartalen zijn daarom niet opgenomen. 

 

Søren Abildgaard, CEO T-Mobile Nederland: "Dit is in meerdere opzichten een geweldige start van het jaar, waarin de opgaande lijn van de tweede helft van 2016 nog steviger in 2017 is doorgetrokken. Onze challenger-strategie levert naast een forse klantengroei, ook een hogere winstgevendheid op. Ook over de omzet zijn we niet ontevreden, gezien de algehele ontwikkeling in de telecom markt. In 2017 is er wederom fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van sales en marketing en zijn we vooral tevreden over de marktintroductie van Go Unlimited in de consumenten- en zakelijke markt. Klanten hebben dit product massaal omarmd en binnen drie maanden hadden 100.000 klanten zich aangemeld. Hoogtepunt in het eerste kwartaal is ook de verdere versteviging van onze positie in de zakelijke markt door forse groei van klanten en toename van omzet. T-Mobile Thuis, de vaste activiteiten, is zich goed blijven ontwikkelen tijdens de overgang naar en integratie in onze organisatie. De rebranding naar T-Mobile Thuis is soepel verlopen en is door klanten goed ontvangen.”

 

GO UNLIMITED

Go Unlimited is in januari 2017 geïntroduceerd als onderdeel van de geheel nieuwe line up T-Mobile Go voor consumenten en de zakelijke markt. Abildgaard: “Met Go Unlimited hebben we een propositie gelanceerd waarin we voor een hele grote groep mensen in een belangrijke behoefte voorzien: betaalbaar, ongelimiteerd, snel, mobiel internet. Geen bundel- of belminutenstress, en met een prijsstelling van 30 á 35 euro, die vrijheid op mobiel internet voor heel veel mensen bereikbaar maakt. Dit was nooit mogelijk geweest als we niet diep overtuigd waren van de superieure kwaliteit van ons Unlimited-netwerk. Voor de tweede keer op rij uitverkoren worden als het best geteste netwerk van Nederland is een bekroning op jarenlang investeren in technologie en kennis. Maar de beste complimenten krijgen we van onze klanten; de waardering voor het netwerk in het periodieke loyaliteitsonderzoek blijft ieder kwartaal doorgroeien en is ongekend hoog.”

 

CIJFERS

Het aantal klanten met mobiele abonnementen nam in het eerste kwartaal met 69.000 toe en komt hiermee boven de drie miljoen uit: 3.051.000. De groei kwam zowel uit het consumentensegment, inclusief Ben, als uit het zakelijke segment. De totale omzet, inclusief de omzet van T-Mobile Thuis, stijgt met 5,2% in vergelijking met Q1 2016 naar €341 miljoen. De omzet van de mobiele activiteiten daalde in het eerste kwartaal met 1,2% naar €320 miljoen, in vergelijking met Q1 2016. Dit is toe te schrijven aan de concurrentie op de mobiele markt. Ook liepen de inkomsten uit handsets licht terug. De EBITDA-stijging in het eerste kwartaal met 25% is toe te wijzen aan een aantal factoren. Zo werpt het efficiëntieprogramma Lean Telco dat vorig jaar gelanceerd is zijn vruchten af en zorgt de Wet Financieel Toezicht voor een verplaatsing van de verantwoording van klantacquisitie- en retentiekosten in de winst- en verliesrekening. De winstgevendheid werd negatief beïnvloed door de toegenomen wholesale-kosten voor roaming.

 

CUSTOMER LOYALTY

De loyaliteitsscore (TRI*M) is voor T-Mobile Consumenten Mobiel in het eerste kwartaal 2017 met 6 punten gestegen naar 68, ten opzichte van het eerste kwartaal 2016. Alle gemeten loyaliteitsfactoren, netwerk, proposities en services zijn vooruit gegaan, waarbij netwerk en services significante verbeteringen lieten zien.

Abildgaard: “In deze markt is klantbehoud en –waardering cruciaal voor de groei van de onderneming. We zijn dan ook zeer content met de progressie. Zo is de waardering over ons netwerk van onze klanten historisch hoog. Ook onder niet-klanten neemt de netwerkwaardering licht toe en blijven we hard werken aan de netwerkperceptie. De waardering van onze dienstverlening is significant gestegen. Vooral klantencontact met onze callcenters en ons beleid om bestaande klanten te belonen voor hun loyaliteit zijn leidend in de markt. De herintroductie van het loyaliteitsprogramma T-Mobile Samen, zal daar in de komende tijd extra aan bijdragen. We zijn er van overtuigd dat de introductie van de nieuwe line up Go en Go Unlimited de waardering voor de proposities verder zal doen toenemen.”

 

SNELST GROEIEND IN ZAKELIJKE MARKT

De omzet van T-Mobile Zakelijk groeide tegen de trend in met 5% in een zeer competitieve, dalende markt. De klanten klein zakelijke markt en midden- en kleinbedrijf zijn bijzonder aangetrokken door Go Unlimited. Zakelijke klanten stellen hoge eisen aan werken op afstand, flexibiliteit en veiligheid. Go Unlimited is populair onder ondernemers omdat het een veilige, snelle en betrouwbare manier is om op afstand toegang te krijgen tot applicaties, documenten en bestanden. Ze zijn niet meer afhankelijk van onbeveiligde openbare WiFi spots. Ook de hoge voorspelbaarheid van de mobiele abonnementskosten speelt een grote rol bij het succes binnen het zakelijke segment. Het aandeel vast-mobiele oplossingen blijft verder toenemen ten opzichte van mobile only contracten en zijn het tevens de betaalbare cloud-oplossingen die T-Mobile in het midden- en kleinbedrijf segment doet groeien.

T-Mobile Zakelijk sloot recentelijk een historische overeenkomst met één van de grootste overheidsinstanties in Nederland voor de levering van meer dan 100.000 aansluitingen en additionele data gedreven connectiviteitsoplossingen vanaf de tweede helft van 2017. Abildgaard: “Het sterke, betrouwbare netwerk, de op ondernemers toegesneden dienstverlening en flexibiliteit van onze organisatie zorgen ervoor dat zakelijk Nederland en overheden in toenemende mate de weg naar T-Mobile weten te vinden.” Ook werden overeenkomsten gesloten met een vijftal gemeenten van Meppel tot Schagen en kozen meerdere sterke merken voor T-Mobile waaronder verzekeraar Allianz, Holland Casino, fietsenproducent Giant en het Nederlandse Rode Kruis.

 

T-MOBILE THUIS

De overgang van T-Mobile Thuis naar T-Mobile NL is uitstekend verlopen. De rebranding in februari naar T-Mobile Thuis is door klanten goed ontvangen en de Thuis-proposities zijn inmiddels, naast online, ook via de T-Mobile Shops verkrijgbaar. De eerste brandingcampagne is in april gestart. De groei van het aantal klanten heeft zich met 12.000 klanten in het eerste kwartaal 2017 verder doorgezet. Gedurende 2017 zal er gekeken worden naar vast-mobiele proposities voor de consumentenmarkt.

 

BAANBREKEND UNLIMITED NETWERK

In april is T-Mobile voor de tweede keer op rij door P3 uitgeroepen tot best geteste mobiele netwerk in Nederland. Daarmee laat T-Mobile zien dat het, vooruitlopend op de snelle groei van het dataverbruik, een mobiel netwerk heeft ontwikkeld dat in staat is om het huidige en toekomstige dataverkeer te verwerken. Onlangs heeft T-Mobile een nieuwe lange termijn overeenkomst gesloten met Huawei om de snelheid en capaciteit van het netwerk ingrijpend te verhogen. Ook wordt gestart met het plaatsen van actieve antennes en het invoeren van LTE op 2100 MHz en 2600MHz, waarmee de snelheid tot 300Mbps toeneemt. De kracht van innovatie en het doorbreken van de status quo is ook zichtbaar in het European Aviation Network. De technische infrastructuur van het grondnetwerk voor het luchtruim boven Nederland en de Noordzee is net door T-Mobile afgerond, waardoor ook het Europese luchtruim wordt voorzien van supersnel internet.

Woordvoerders
photo:FEMINA DOLFSMA
FEMINA DOLFSMA
+316-52390562
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws