T-Mobile presenteert financiële resultaten over 2015
- Aantal vaste abonnementen (postpaid) nam in 2015 toe met 40.000 tot 2,80 miljoen.
- Totaal aantal klanten daalde in 2015 met 135.000* tot 3,67 miljoen.
- Brutowinst (EBITDA) in 2015: € 500 miljoen (-20,6%). Totale omzet in 2015:
€ 1,394 mld (-10%). - EBITDA-marge 2015: 35,9%.
- Dataverbruik nam in 2015 toe met 62%.
- Intern programma ‘Simplicity’ aangekondigd in 2016 om klantgerichtheid te stimuleren.
* gecorrigeerd voor de verkoop van Bliep* in maart 2015 voor 88.000 klanten.
De voltooiing van het kwalitatief hoogstaande landelijke 4G-netwerk van T-Mobile in de tweede helft van 2015 resulteerde in een toename van het aantal vaste abonnementen (postpaid) van 40.000 (zie grafiek). Dit betrof zowel zakelijke als particuliere klanten, inclusief BEN. Het totale aantal klanten daalde met 135.000*, voornamelijk prepaid-klanten. Het gebruik van het netwerk nam in 2015 toe: het dataverbruik nam toe met 62% en het gemiddeld aantal gebruiksminuten per klant nam toe met 16%.In 2015 introduceerde T-Mobile innovatieve proposities, zoals de Stel Samen & Stel Bij abonnementen, de Cloud & Clear oplossingen in de B2B markt en de cable free TV-dienst KNIPPR. In januari 2016 kondigde T-Mobile het interne programma 'Simplicity' aan waardoor de organisatie flexibeler, daadkrachtiger en klantgerichter zal worden.
Mark Klein, CEO T-Mobile: "Het jaar 2015 was voor T-Mobile een jaar met meerdere gezichten. De financiële resultaten van 2015 bleven achter bij de verwachtingen, onder invloed van sterke concurrentie en dalende marktprijzen. Het totaal aantal klanten daalde in 2015, maar het aantal postpaid-klanten nam toe, vooral in de laatste twee kwartalen van het jaar. Dit is onder andere toe te schrijven aan de oplevering van ons kwalitatief hoogstaande 4G-netwerk en investeringen in sales en marketing. Ook is deze groei het gevolg van onze strategische keuze in 2015 voor de postpaid-markt, zowel in B2C als in B2B. Onze winstgevendheid is in 2015 gedaald, maar onze financiële positie is robuust, zoals blijkt uit de cash contribution van € 324 mln en een gezonde EBITDA-marge van 35,9%.”
‘Simplicity’
T-Mobile heeft in januari 2016 een intern programma aangekondigd om klantgerichtheid te stimuleren en commerciële slagkracht te vergroten. Mark Klein: “Onze sector is ongelofelijk snel aan het veranderen. Digitale transformatie jaagt sociale en economische veranderingen aan. Mensen zijn steeds meer en steeds vaker met elkaar verbonden via het mobiele internet. Om de klant concrete toegevoegde waarde te kunnen bieden, moet T-Mobile snel en ‘agile’ op marktontwikkelingen kunnen reageren. Om die reden willen we de structuur en de processen van onze onderneming eenvoudiger en effectiever maken. Zo krijgen onze drie commerciële divisies B2C, B2B en BEN in de nieuwe organisatie meer eigen resultaatverantwoordelijkheid en worden processen efficiënter ingericht met minder managementlagen. Of dit specifieke gevolgen heeft voor ons personeel wordt in de komende maanden bekeken.”
Flexibele producten voor de zakelijke markt
T-Mobile is zowel in B2B als in B2C gespecialiseerd in het aanbieden van flexibele producten en diensten die aanpasbaar zijn aan de wensen van de klant. In 2015 introduceerde T-Mobile Zakelijk een flexibele vorm van vast/mobiele telefonie, waarbij de klant de timing en mate van integratie tussen vast en mobiel zelf kan bepalen. Hierdoor is het aantal MKB-klanten de laatste twee kwartalen van 2015 gegroeid. T-Mobile heeft een aantal klinkende namen bijgeschreven zoals KLM, ProRail, de Universiteit van Utrecht, TU Eindhoven en de Universiteit Twente. De verbeterde netwerkperceptie speelde daarbij tevens een rol van betekenis.
Beste netwerk
T-Mobile voltooide in oktober 2015 de landelijke uitrol van haar 4G-netwerk en vierde dit met een landelijke netwerkcampagne. Dit heeft een belangrijke invloed gehad op zowel de klanttevredenheid als de loyaliteit van klanten. Het geheel vernieuwde, geavanceerde mobiele netwerk behoort nu tot een van de best presterende netwerken ter wereld als het gaat om de gemiddelde snelheid per klant. Dit wordt bevestigd door onafhankelijke onderzoeken zoals DIKW, OpenSignal en Ookla. Met meer dan 7.000 masten heeft het T-Mobile-netwerk meer capaciteit dan alle andere netwerken bij elkaar in Nederland en behaalt het de hoogste gemiddelde snelheid in vergelijking met de concurrentie.T-Mobile klanten gebruiken steeds meer data. Dataverbruik is in 2015 met 62% toegenomen in vergelijking met 2014 en het gemiddeld aantal gebruiksminuten per klant nam toe met 16% tot 165 minuten in een teruglopende markt. Dit laatste was vooral het gevolg van verbeterde indoor-dekking. T-Mobile blijft in haar netwerk investeren en heeft in januari 2016 in 76 procent van haar netwerk 4G+ geïmplementeerd.
Nieuw: cable free TV: KNIPPR
In B2C introduceerde T-Mobile het eerste kwartaal van 2015 ‘Stel Samen & Stel Bij’, een van de aantrekkelijkste en meest klantvriendelijke contractvormen op de markt en de eerste met 'Roam like Home' in het buitenland. BEN, het budgetmerk van T-Mobile droeg flink bij aan de toename van het aantal postpaid klanten. Onderzoek van een landelijke actualiteitenrubriek toont aan dat het Stel Samen & Stel Bij abonnement van T-Mobile de beste keus is voor '4G-grootverbruikers'. Bovendien is BEN aangemerkt als de beste keuze voor de budgetmarkt. In december 2015 kondigde T-Mobile de introductie aan van KNIPPR, een cable free online TV-dienst waarbij de klant zelf zijn zenderpakker kan samenstellen.
-------------------------------------------
Neem voor meer informatie contact op met David van Eeghen, woordvoerder
Telefoon: +31 (0)6 38303912 / e-mail: david.van.eeghen@t-mobile.nl
Dit persbericht is samen met ander nieuws over T-Mobile terug te vinden in onze online newsroom: zie www.t-mobile.nl.
-------------------------------------------
Over T-Mobile in Nederland
Met 3,67 miljoen klanten is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, een van de grootste aanbieders van mobiele telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot mobiele communicatiediensten en is toonaangevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile en BEN.