Den Haag,
02
maart
2017

T-Mobile presenteert jaarcijfers over 2016

Samenvatting 2016*

  • Challenger-strategie levert forse groei postpaid abonnementen op: 183.000 in 2016, 71.000 in vierde kwartaal.
  • Totale omzet daalt in 2016 met 4,5% naar €1,331 miljoen vergeleken met 2015. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 4,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2015.
  • EBITDA kwam in 2016 28,4% lager uit door agressieve investeringen in marketing, sales en netwerk.
  • Dataverkeer 55% gestegen dankzij klantengroei, nieuwe proposities en veranderend klantengedrag.
  • Loyaliteitindex T-Mobile (TRI*M) 10,2% gestegen voor Consumer en 18% voor B2B.
  • Overname 'T-Mobile Thuis' in december positioneert T-Mobile in de markt voor breedband internet, vaste telefonie en televisie.

    *Alle financiële gegevens in dit persbericht zijn inclusief T-Mobile Thuis vanaf de overnamedatum (16 december 2016) en hebben een impact op de totale omzet van 4 miljoen. Alle genoemde klantenaantallen refereren aan het mobiele segment. In het vierde kwartaal van 2016 is het aantal vaste-netwerk lijnen gegroeid naar 164,000 als gevolg van de acquisitie van Vodafone’s fixed-netwerk consumententak, T-Mobile Thuis.

In 2016 is het aantal postpaid-klanten met 183.000 gestegen, dankzij het best geteste mobiele netwerk in combinatie met aantrekkelijke, onconventionele nieuwe proposities. De groei van het aantal postpaid-klanten ontstond vooral in de tweede helft van het jaar - 54.000 in het derde kwartaal en 71.000 in het vierde - als gevolg van een nieuwe strategie die in mei voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt is gelanceerd. De omzet over het gehele jaar daalde in 2016 met 4,5 procent door de hevige concurrentie op de telecommunicatiemarkt. Zowel data als bellen is voor klanten goedkoper geworden. Toch steeg de omzet dit vierde kwartaal met 4,7 procent naar €356 miljoen ten opzichte van €340 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De EBITDA kwam in 2016 28,4 procent lager uit dan in 2015 als gevolg van een agressieve investeringsstrategie in marketing, sales en het netwerk. De klantenloyaliteit (TRI*M) steeg het afgelopen jaar met 10,2 procent in het consumentensegment en voor de zakelijke markt met 18 procent, dankzij het sterk verbeterde 4G-netwerk waarvoor TMNL door P3 is bekroond tot 'beste netwerk'.

Søren Abildgaard, CEO T-Mobile Nederland: "We hebben in de tweede helft van het jaar zichtbaar beter gepresteerd. De in mei 2016 aangekondigde strategiewijziging, ondersteund door moederbedrijf Deutsche Telekom, heeft ons de ondernemingsvrijheid en slagkracht gegeven voor een agressieve challenger-strategie. Hiermee hebben we het op ons genomen om de beperkingen binnen de telecom radicaal weg te nemen en onze klanten de vrijheid op mobiel internet te geven. Hiervoor hebben we extra investeringen gedaan in de ontwikkeling en lancering van onconventionele proposities als Datavrije Muziek, Dataroamen uit je Bundel, 4G voor Thuis en Go Unlimited. Met de groei van het aantal klanten en de toenemende klantenloyaliteit zijn we op de juiste weg. Ook salescampagnes als Mobile Madness en de lancering van de iPhone 7 hebben bijgedragen aan de extra klantengroei in Consumer en B2B postpaid: het aantal klanten kwam in het vierde kwartaal 71.000 hoger uit dan in het voorgaande kwartaal.”

Snelst groeiende B2B
De blijvende focus op de ontwikkelingen op de B2B-markt heeft T-Mobile in 2016 tot de snelst groeiende telecomprovider in dit segment gemaakt. De aanwezigheid van T-Mobile B2B groeide in alle segmenten - kleine bedrijven, het MKB en de grootzakelijke markt. Er zijn contracten getekend met onder meer Thales, Adidas, Pfizer, TU Delft en Gemeente Haarlemmermeer. Het B2B-segment noteerde een stijging van 18 procent in klanttevredenheid dankzij de verbeterde netwerkprestaties en uitstekende customer care.

Beste netwerk
2016 was ook het jaar waarin het netwerk van T-Mobile als beste netwerk van Nederland werd getest door 's werelds meest gerenommeerde onderzoeksbureau P3. Dit is het resultaat van jarenlange investeringen in innovatie, dekking, capaciteit en snelheid. Abildgaard: “Onze klanten profiteren van de beste mobiele netwerkervaring in Nederland. Maar we zijn nog niet klaar. Met onze aandeelhouder is voor de komende jaren een nieuw investeringspakket van honderden miljoenen overeengekomen om te zorgen dat het netwerk onze UNLIMITED-strategie kan blijven ondersteunen. De partnerovereenkomst met Huawei die eerder deze week is aangekondigd, is één van de pijlers waarmee we onze netwerkcapaciteit een boost gaan geven en onze innovatie gaan versnellen.” In 2016 is het dataverkeer op het netwerk van T-Mobile met 55 procent gestegen als gevolg van de groei van het aantal klanten, nieuwe proposities en een verandering in het klantengedrag. Klanten verkiezen steeds vaker 4G boven wifi.

Uitdager
Sinds 1 januari 2017 is T-Mobile Nederland - samen met T-Mobile USA - onderdeel van de Group Corporate Development (GCD). Deze nieuwe bestuursvorm biedt T-Mobile meer ondernemingsvrijheid om de rol als challenger in Nederland waar te maken. De overname van Vodafone Thuis (nu T-Mobile Thuis), Datavrije Muziek en de lancering van Go Unlimited zijn drie duidelijke voorbeelden van deze nieuwe aanpak. Abildgaard: “Als je goed naar klanten luistert, hoor je dat ze zorgeloos en onbeperkt mobiel internet willen. Datavrije Muziek is daarvan een goed voorbeeld: het biedt klanten de vrijheid om overal en altijd muziek te luisteren via 4G zonder dat ze data uit hun bundel verbruiken. Natuurlijk nemen we hiermee een risico gezien de Nederlandse politieke en juridische discussie, maar we vechten graag voor de belangen van onze klanten en laten het aan de rechter over om hier een oordeel over te vellen.”

In 2016 is T-Mobile begonnen aan zijn transformatie naar 'lean telco' om zijn challenger-positie krachtig te kunnen blijven voortzetten; minder managementlagen en focus op de kernactiviteiten. Hierdoor kan het bedrijf sneller inspelen op de wensen van klanten en kunnen de interne kosten worden verlaagd, wat noodzakelijk is om te anticiperen op toekomstige prijsontwikkelingen. Dit programma zal in 2017 worden voortgezet.

Abildgaard: “In 2017 zetten we de agressieve lijn voor de mobiele markt door zoals we die in mei 2016 zijn begonnen. Daarnaast steken we veel energie in de ontwikkeling van onze positie in de vaste markt. Met de overname van T-Mobile Thuis versterken we onze commerciële positie en nemen we een strategische positie in ten opzichte van Vodafone/Ziggo en KPN in de alles-in-één-markt.”

Vierde kwartaal 2016 versus vierde kwartaal 2015
De omzet steeg in het vierde kwartaal van 2015 van €340 miljoen naar €356 miljoen in diezelfde periode in 2016, ofwel een stijging van 4,7 procent. De EBITDA daalde van 118 miljoen in het vierde kwartaal van 2015 naar 77 miljoen in 2016 door investeringen in marketing en sales.

Woordvoerders
photo:KATHLEEN LOODS
KATHLEEN LOODS
06-38293561
photo:DEEPR Contactpersonen: Renee Rijken, Laura Witlox en Christine Verspui
DEEPR Contactpersonen: Renee Rijken, Laura Witlox en Christine Verspui
+31 (0)317 745 020
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws