Den Haag,
08
mei
2013
|
08:30
Europe/Amsterdam

T-Mobile zet vol in op leiderschap mobiel internet

  • Dataverkeer blijft explosief stijgen, daling sms/bellen zet door.
  • EBITDA stabiel op €114 miljoen (-0,9%).
  • Mobiel internet vormt basis van nieuw abonnementenmodel.

T-Mobile Netherlands zet vol in op het leiderschap van mobiel internet op de Nederlandse consumentenmarkt. In een markt waar het bellen en met name sms’en verder dalen en het dataverkeer explosief blijft stijgen, neemt de rol van mobiel internet in een nieuw duurzaam businessmodel snel toe. Onder andere deze marktontwikkelingen zorgden in het eerste kwartaal voor een totale omzet van €393 miljoen (-6,7%). T-Mobile was in staat de EBITDA stabiel te houden op €114 miljoen (-0,9%). De behoefte aan meer data en de wens van klanten om meer transparantie en flexibiliteit zijn ook de uitgangspunten van een geheel nieuw abonnementenmodel waarvan mobiel internet de basis vormt. Deze nieuwe opzet van abonnementen, waarin de koppeling tussen belminuten en MB’s definitief is losgelaten, wordt maandag 13 mei geïntroduceerd.

Algemeen directeur Thomas Berlemann: “T-Mobile ligt op koers. We zitten in een snel veranderende markt en zien als geen ander hoe het stijgende gebruik van mobiel internet van consumenten en bedrijven zich ontwikkelt. We hebben een unieke positie aangezien maar liefst 45%* van al het Nederlandse dataverkeer via het T-Mobile netwerk verloopt. Mobiel internet zal meer dan ooit de motor worden van ons bedrijf. De lancering van een nieuw abonnementenmodel sluit hier naadloos op aan. T-Mobile biedt vanaf nu standaard toegang tot mobiel internet en maakt een einde aan onverwacht hoge datakosten in binnen- en buitenland.”

Klant stelt nieuw abonnement geheel zelf samen

De klant is bij T-Mobile écht de baas over zijn eigen portemonnee door zijn abonnement geheel persoonlijk samen te stellen, omdat de koppeling tussen belminuten en MB’s is losgelaten. Daarnaast hoeft hij zich nooit meer zorgen te maken over onverwacht hoge datakosten in binnen- en buitenland en kunnen alle klanten onbeperkt sms’en, maar ook whatsappen en posten via een internetverbinding met lagere snelheid.

Dataverkeer stijgt met 50%

Het dataverkeer blijft explosief stijgen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar registreert T-Mobile een toename van maar liefst 50% in het 1e kwartaal van 2013. Het aantal verstuurde sms’jes daalde flink met 41% en de klanten belden 8% minder in de eerste drie maanden van 2013. Onlangs lanceerde T-Mobile het netwerkprogramma ‘Samen meer Bereiken’ en kondigde aan zowel het 2G en het 3G netwerk fors te gaan verbeteren, zowel in dekking als capaciteit. Belangrijk onderdeel van ‘Samen meer Bereiken’ vormt een omvangrijk netwerkinvesteringsplan waar T-Mobile binnenkort meer bekend over maakt.

Bekroonde service

Op het gebied van service heeft T-Mobile zich ook in het eerste kwartaal van 2013 van haar beste kant laten zien. Naast twee nominaties voor de Customer Centric DNA Awards sleepte de operator ook twee nominaties binnen voor de NCCA Awards. De jury bekroonde T-Mobile met een NCCA Award omdat het bedrijf ‘zeer vernieuwend is geweest door de organisatiestructuur volledig klantgericht te maken.’