Typhoon en Join Us lanceren community voor jongeren die zich alleen voelen
T-Mobile vrijwilligers droegen bij aan eerste online ontmoetingsplek voor en door jongeren tot 30 jaar
80% van de studenten geeft aan zich eenzaam te voelen tijdens de lockdown*. Verbinding en sociale steun verminderen deze klachten. Dat is precies wat de Join Us Community doet. Op dinsdag 23 november om 19.30 uur openen ambassadeur Typhoon en Stichting Join Us de allereerste online ontmoetingsplek voor en door jongeren die zich alleen voelen. T-Mobile Nederland en Stichting Join Us werken sinds april 2021 samen. De telecomprovider en stichting hebben als gezamenlijk doel in de komende drie jaar minstens 50.000 jongeren te helpen eenzaamheid achter zich te laten. De komst van de Join Us Community draagt bij aan het behalen van die ambitie.
Niemand om mee te praten
De Join Us Community is dé plek om andere jongeren te ontmoeten. “Bij Join Us ontvangen we dagelijks vragen van jongeren die zich alleen voelen. Veel jongeren hebben niemand om mee te praten of leuke dingen mee te doen. De community helpt deze jongeren aan elkaar te verbinden. Ze hebben samen lol, helpen elkaar en ontdekken dat ze niet alleen zijn. Als er meer hulp nodig is dan is de stap daar naar toe kleiner”, aldus Jolanda van Gerwe, directeur van Join Us.
Typhoon opent de Join Us Community
Stichting Join Us is een landelijke organisatie die eenzaamheid bij jongeren aankaart en aanpakt. “Was er vroeger maar een Join Us”, aldus Typhoon. “Ik heb dat gemist. Ik weet hoe het voelt om niet gezien te worden. Daarom ben ik ambassadeur van Stichting Join Us. Hopelijk verlaag ik de drempel voor jongeren om hulp te zoeken. Je bent niet alleen!” Op dinsdag 23 november om 19.30 uur lanceert Typhoon, samen met jongeren, de community op spectaculaire wijze die via YouTube te volgen is. Jongeren van 12 tot en met 30 jaar kunnen zich gratis aanmelden op community.join-us.nu
Unieke T-Mobile kennis: klant-helpt-klant-principe
Margreet Hoekstra, ambassadeur van Join us en Director Legal & Regulatory Affairs bij T-Mobile Nederland: “Wij streven naar een samenleving waaraan iedereen die dat wil, kan meedoen. Een online platform voor jongeren waar ze écht de connectie met andere jongeren kunnen aangaan, sluit hier goed bij aan.” T-Mobile vrijwilligers uit het Connect 2 Change programma Digital Inclusion hebben zich de afgelopen maanden ingezet om het platform helpen op te zetten. Maurice Spoel en David Kers zijn twee van die vrijwilligers. Maurice is community manager en zet zich in om het klant-helpt-klant-principe naar een hoger niveau te tillen. Datzelfde principe kan de Join Us community succesvol maken: “Toen ik Jolanda van Join Us hoorde praten over de stichting en hun ambities wist ik dat ik deze jongeren met mijn ervaring in het opzetten van communities zo snel mogelijk wilde helpen. Want niemand zou zich eenzaam moeten voelen, en jongeren al helemaal niet.” Ook David was direct getriggerd toen hij over Join Us hoorde: “Het is gaaf om ruim zes jaar T-Mobile ervaring als conversatiemanager en online communicatiespecialist in te zetten om Join Us en eenzame jongeren te helpen.”
Connected by
De community is een initiatief van jongeren dat omarmd is door Stichting Join Us, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, vrijwilligers van T-Mobile en Fonds21.
*Bron: Rijkinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - Terechte zorgen over mentale gezondheid en middelengebruik studenten | RIVM