Voorlopig standpunt - Europese Commissie
Uit voorlopig standpunt van EU-Commissie over fusie blijkt verrassend genoeg dat EC de specifieke kenmerken van de Nederlandse markt en de belangrijke voordelen voor de consument niet erkent.
-
Samengevoegd bedrijf met slechts 25 procent marktaandeel blijft #3 in de markt
-
Sterke concurrentie op glasvezel en het groeiende FMC-segment
-
Duidelijke voordelen voor de consument door vertaald in concrete beloftes
-
Snellere uitrol van een 5G-netwerk van wereldklasse
De Europese Commissie ('Commissie') heeft een volgende stap gezet in haar onderzoek naar de fusie tussen de telecommunicatieactiviteiten van Deutsche Telekom en Tele2 in Nederland door een 'Statement of objections' aan de twee bedrijven te verstrekken.
In haar voorlopige analyse stelt de Commissie bezorgd te zijn over de mogelijke gevolgen van de fusie voor concurrentie op de mobiele retailmarkt, met name in het consumenten segment. De kern van het bezwaar is dat een fusie tussen de nummer 3 (T-Mobile NL) en nummer 4 (Tele2 NL) zou kunnen leiden tot prijsverhogingen.
De betrokken bedrijven zijn het daar met name om de volgende redenen niet mee eens:
-
Ten eerste is dit een samenvoeging van twee kleinere spelers die na de fusie over een marktaandeel van zo'n 25 procent van de mobiele klanten in Nederland beschikken; nog altijd minder dan de huidige nummer 1 en 2 in de markt.
-
Ten tweede, concurrentie op de Nederlandse mobiele markt in het consumenten segment wordt sterk bepaald door kortingen op mobiele diensten door KPN en VodafoneZiggo als onderdeel van hun vaste-mobiele bundels.
-
Ten derde is dit geen traditionele 4-naar-3-fusie, aangezien Tele2 in hoge mate afhankelijk is van het netwerk van T-Mobile NL ten aanzien van mobiele diensten. Deze fusie leidt eerder tot een duurzame derde speler in het belangrijke segment van vaste-mobiele diensten, terwijl het concurrentieniveau op de mobiele markt gelijk blijft.
-
Ten vierde wordt het nieuwe bedrijf groot genoeg om effectief het duopolie van KPN en VodafoneZiggo tegenwicht te bieden. Deze dominante spelers kunnen momenteel ongehinderd hun prijzen in de Nederlandse markt verhogen.
Met deze beperkte bezwaren in het achterhoofd zijn T-Mobile NL en Tele2 NL ervan overtuigd dat de fusie gunstig is voor de Nederlandse consument. De specifieke voordelen van de fusie zijn door vertaald naar concrete beloften: https://newsroom.t-mobile.nl/promises-go-politics/. Door de activiteiten van T-Mobile NL en Tele2 NL te combineren, zijn de bedrijven in staat veel sneller een landelijk 5G-netwerk van wereldklasse te ontwikkelen. De fusie verzekert niet alleen dat consumenten profiteren van sterkere concurrentie, maar draagt bovendien bij aan de positie van Nederland als digitaal koploper in Europa.
De Nederlandse toezichthouder ACM heeft in haar meest recente consultatie duidelijk het risico aangegeven van de gezamenlijke dominantie van KPN en VodafoneZiggo op de vaste markt. Een duurzame derde door mobiel gedreven FMC-aanbieder is een veel betere en snellere manier om de risico's van gezamenlijke dominantie te bestrijden dan het huidige ACM-voorstel van onzekere regulering van kabeltoegang waarvan de realisatie nog jaren kan duren.
Het is met name teleurstellend dat ondanks de tijd die het proces tot nu toe gekost heeft en de omvangrijke hoeveelheid verstrekte informatie, de Commissie, de ‘dynamic efficiencies’ die door deze fusie worden gegenereerd, niet heeft erkend.
De kans dat een derde partij zich kan ontwikkelen tot een duurzame concurrent in het FMC segment, wordt steeds kleiner.
Over de hele wereld houden infrastructuur investeerders deze fusie tussen T-Mobile NL en Tele2 NL nauwlettend in de gaten en zullen de uitkomst hiervan laten meewegen in eigen beslissingen. Europa loopt al jaren achter op de Amerikaanse en Aziatische telecommarkten, wat resulteert in een massale afname van investeringskapitaal. De aandelenkoersen in de sector zitten al 10 jaar op een laag niveau als gevolg van de stijgende investeringsbehoeften voor volgende generatie communicatienetwerken, zonder overeenkomstige kansen om een eerlijk rendement te behalen. Deze fusie is een unieke kans voor de Europese Commissie om te bewijzen dat de EU niet gefixeerd is op een "magisch aantal" van 4 spelers in elke markt, maar ook bereid is om een transactie te ondersteunen die de 5G ontwikkeling in Nederland versnelt en nieuwe glasvezelinvesteringen mogelijk maakt, in een markt met twee dominante geconvergeerde spelers, met concrete voordelen voor de Nederlandse consument.
Tegen deze achtergrond zullen de bedrijven een constructieve dialoog met de Commissie blijven voeren en vertrouwen erop dat de fusie uiteindelijk zal worden goedgekeurd voor het einde van het jaar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
English Version
Preliminary EU Commission position on Dutch merger has surprisingly yet to acknowledge market specifics and significant upside for consumers
- Combined company with only 25 percent market share and remains #3 in the market
- Stronger competition in fiber and in the growing FMC segment
- Clear customer benefits backed by tangible promises
- Accelerated path to world class 5G network
The European Commission ("Commission") has taken the next step in the ongoing investigation into the merger of Deutsche Telekom’s and Tele2’s telecommunication operations in the Netherlands by addressing a "Statement of objections" to the two companies.
In its preliminary analysis the Commission raises competition concerns about the effect of the merger on the mobile retail market, notably in the private segment. In essence, the Commission is arguing that the combination of number 3 (T-Mobile NL) and number 4 (Tele2 NL) is likely to lead to price increases.
The companies involved in the merger disagree with these concerns mainly for the following reasons:
• First, this is a merger of two small players with a post-merger market share of approx. 25 percent of the mobile customers in the Netherlands, still behind the current number 1 and 2 in the market.
• Second, competition in the Dutch consumer mobile market is heavily driven by the mobile discounts offered by KPN and VodafoneZiggo as part of their fixed-mobile bundle offerings.
• Third, this is not a traditional 4-to-3 merger, since Tele2 NL is to a large extent dependent on the network of T-Mobile NL to offer its mobile services. This merger would rather create a 3rd sustainable player in the key segment of fixed-mobile services while continuing the intense level of competition in the mobile market.
• Fourth, the new company would have the scale to effectively counter the dominance of KPN and VodafoneZiggo who are currently unchallenged in their ability to raise fixed broadband prices in the Dutch market.
In light of the narrow concerns identified, T-Mobile NL and Tele2 NL firmly believe the merger will be beneficial for Dutch consumers and have translated merger specific efficiencies into tangible promises: https://newsroom.t-mobile.nl/promises-go-politics/. By combining the assets of T-Mobile NL and Tele2 NL the parties are able to create a nationwide world class 5G network much faster. The merger will not only ensure that consumers benefit from stronger competition, it will also contribute to the position of the Netherlands as a digital leader in Europe.
The Dutch Regulator ACM in his most recent consultation has clearly identified the risk of joint dominance of KPN and VodafoneZiggo on the fixed market. A sustainable 3rd mobile led FMC operator is a much better and faster way to counter the associated risks of joint dominance than the current ACM proposal of uncertain cable access regulation which may take years to be implemented.
It is especially disappointing that despite all the time the process has taken and the voluminous amount of information provided, the Commission has failed to recognize the dynamic efficiencies that are generated by this merger.
The window of opportunity for a third converged player to emerge in the Netherlands is closing, and it is closing fast.
Around the world, investors in infrastructure will be closely watching the T-Mobile NL/Tele2 NL merger proceeding and will attribute high significance to its outcome for their own decisions. Europe has been falling behind the US and Asian telco markets for years resulting in a massive drain of capital. The sector trades at 10-year lows as a consequence of rising investment needs for next generation communication networks, without corresponding opportunities to earn a fair return. This merger is a unique opportunity for the European Commission to prove that it is not fixated on a "magic number" of 4 players in each market, but is willing to support a transaction that substantially accelerates 5G for the Netherlands and unlocks further fiber investments in a market with two dominant converged players, for the unambiguous benefit of Dutch consumers.
Against this background, the companies will continue a constructive dialogue with the Commission and remain confident that the merger will ultimately be approved towards the end of the year.